Prelekcja Towarzystwa Karpackiego
W ramach Spotkań Karpackich jak zwykle w Muzeum Ziemi PAN w Warszawie przy al. Na Skarpie 27 w dniu 17 lutego, zapraszamy do wysłuchania wykładu prof. Michała Parczewskiego pt. Polityczne uwarunkowania lokalizacji grodów karpackich w VIII-XIII w.
Termin: 17 lutego 2012 r. godz. 18:00
Miejsce: Warszawa, Muzeum Ziemi PAN, al. Na Skarpie 27
Od około ćwierćwiecza archeolodzy mają szansę na spojrzenie z nowej perspektywy na zasady rządzące decyzjami o usytuowaniu poszczególnych grodów wczesnośredniowiecznych w stosunku do skupisk osadniczych. Potrafimy już w miarę dokładnie rozgraniczyć zasięg dawnej ekumeny w Karpatach od obszarów całkiem pustych. Jakiego rodzaju preferencje lokalizacyjne – oprócz naturalnej obronności – brano pod uwagę wybierając miejsce pod przyszły gród? Czym kierowała się administracja młodego państwa, przy wskazywaniu najlepszej lokalizacji? Wydaje się, że nic tu nie pozostawiano przypadkowi, a w tak ważnej sprawie zawsze jakaś myśl przewodnia, uwarunkowana politycznie, przyświecała decydentom sprzed tysiąclecia. Czy tę ideę potrafimy dzisiaj odczytać?
Wstęp wolny.
Towarzystwo Karpackie zostało założone w 1990 roku przez grono osób wywodzących się z warszawskiego akademickiego środowiska turystycznego, głównie ze Studenckiego Koła Przewodników Beskidzkich, w którym już od pewnego czasu z jednej strony uwierał ich mało studencki wiek, z drugiej zaś coraz mniej czasu na wywiązywanie się z przewodnickich obowiązków. Potrzebna więc była organizacja mniej wymagająca, w której każdy mógłby robić to co lubi bez dodatkowych zobowiązań. Niewielka grupa „ojców założycieli” w krótkim czasie powiększyła się o miłośników Karpat z całej Polski, a także z innych karpackich krajów. Połączyły ich wspólne zainteresowania, które najkrócej można określić jako karpackie krajoznawstwo, pojmowane jako interdyscyplinarna wiedza i zarazem aktywność poznawcza, jako swoista ciekawość świata, a w tym konkretnym przypadku Karpat. Dla członków naszego Towarzystwa Karpaty są bowiem przedmiotem szeroko rozumianej aktywności poznawczej, badawczej, artystycznej, kulturalnej i społecznej.