Nowe wagony rowerowe w Czechach
Na czeskich torach można od jakiegoś czasu zobaczyć pomarańczowe wagony z niebieskim symbolem roweru. Czeskie koleje testują nowe wagony do przewozu rowerów.
Wagony, oznaczone jako Bvt przeznaczone są do przewozu jednośladów pod opieką podróżnego. Na razie kursują dwa takie wagony: jeden na trasie z Pragi do Soušic, drugi z Pragi do Tanvaldu. Wagony rowerowe powstały po modyfikacji modeli BDs. Po przebudowie znalazły się miejsca na haki dla rowerów, a część przeznaczona dla podróżnych została oddzielona od części rowerowej szklaną szybą, by każdy mógl mieć baczenie na swój pojazd. Jasnopomarańczowe wagony ozdobione są dużym, niebieskim piktogramem z wizerunkiem roweru. Niebieski pas poad drzwiami sygnalizuje, że jest to miejsce, którędy można w łatwy sposób wprowadzić rower do wagonu. Wejście dla rowerzystów jest tradycyjne – schodkami przez znajdujące się obok bramki dla rowerów, drzwi.
Według zapewnień pracowników Czeskich Kolei, pierwszy sezon ma odpowiedzieć na pytania o niedoskonałości tego typu wagonów, które później będą eliminowane. Już można powiedzieć, że niedogodnością jest to, że do załadowania roweru potrzebne są dwie osoby. Z rowerem obciążonym bagażem, rowerzysta będzie musiał stoczyć niezłą bitwę. “Moim zdaniem, przy dalszych pracach nad wagonem Bvt, powinno się wziąć pod uwagę możliwość zainstalowania szerszej bramki dla rowerów, np. podwójnej, rozsuwanej po wciśnięciu guzika. Dzięki temu rowerzysta nie będzie musiał korzystać z pomocy innych osób” – powiedział Jakub Smolík, który pakowanie roweru do wagonu sprawdził na własnej skórze.
Wśród cyklistów pomysł przebudowania wagonów zyskał dużą aprobatę. „Mam nadzieję, że takich wagonów będzie więcej i szybko zaczną przybywać kolejne“ – powiedział jeden z nich. Reakcja naszego monopolisty przewozowego jest dość wstrzemięźliwa: „Ilość i szybkość wytwarzania podobnych wagonów będzie uzależniona od możliwości finansowych Kolei Czeskich“ – napisał w odpowiedzi dyrektor ČD.