Zawiadomienie o wypadku
Aby wyruszyć w góry z pomocą osobom jej potrzebującym, ratownicy GOPR muszą otrzymać zawiadomienie o zaistniałym wypadku. Zawiadomienia można zgłaszać osobiście w każdej placówce GOPR lub telefonicznie z każdego innego miejsca. Zawiadomienie o wypadku może być złożone w trzech zasadniczych przypadkach: zaginięcia turystów, konkretnego wypadku, zejścia lawiny.
Przy zgłaszaniu zaginięcia turysty należy podać jego dane:
- nazwisko i imię, wiek oraz adres zamieszkania zaginionego;
- stan fizyczny i psychiczny;
- rysopis i opis ubioru oraz ekwipunku;
- miejsce oraz godzinę, o której zaginiony był ostatni raz widziany;
- zamierzoną trasę wycieczki oraz godzinę wyjścia;
- kwalifikacje górskie oraz znajomość topografii.
Przy zgłaszaniu konkretnego wypadku należy podać:
- kiedy i gdzie nastąpił wypadek (ewentualnie, kiedy i z jakiego miejsca słyszeliśmy wołanie o pomoc);
- rodzaj wypadku (np. wyczerpanie, udar cieplny, złamanie kończyny);
- w jakim stanie jest poszkodowany, stan zabezpieczenia poszkodowanego i kto jest przy nim (kwalifikacje górskie osoby pozostałej przy poszkodowanym);
- jakie są warunki atmosferyczne na miejscu wypadku (szczególnie ważne w okresie zimowym).
Przy zgłaszaniu zejścia lawiny należy podać:
- miejsce zejścia lawiny;
- czas zejścia lawiny;
- ilość zasypanych;
- rozmiar lawiny oraz jej rodzaj
- czy oznaczono punkty charakterystyczne i w jaki sposób;
- kto znajduje się na lawinisku, czy prowadzono poszukiwania.
Powyższe informacje w zasadzie powinny wystarczyć ratownikom do podjęcia akcji, ale może się zdarzyć, że zadadzą dodatkowe pytania i nie należy tego traktować jako przejaw biurokracji. Im więcej informacji uzyskają ratownicy, tym łatwiej będzie im podjąć decyzję o miejscu początku akcji, drodze transportu oraz potrzebnym ekwipunku.
Jeżeli będziemy wzywać pomoc przez osoby “trzecie”, należy uprzednio spisać ich dane personalne, następnie wręczyć napisane na kartce informacje o wypadku i zobowiązać do przekazania ich służbom ratunkowym.
WRÓĆ DO GŁÓWNEGO MENU: